keratan akhbar

smile smile smile smile

Selamat Datang Ke Laman Web Ini. Langkah Pertama Kejayaan Anda.

Tuesday 16 June 2009

Penyakit E, 5, K

Sering juga saya meninjau.. mengunjungi beberapa kelab malam, pusat karaoke dan disko sekitar ibukota. Seperti kita semua sedia maklum, tempat-tempat sebegini sering dipandang serong oleh kebanyakan masyarakat. Menjadi tempat maksiat, tempat pelacuran dan tempat pemabuk. Masalah baru sekarang ia menjadi tempat mengedar dadah moden iaitu jenis yang popular untuk berhibur seperti eramin 5, ektasi (actacy) dan katamin.

Wujud pula sekarang ni, penjualan secara berleluasa barangan larangan ini. Ada pula yang mengaut keuntungan dari jualan dengan cara menjadikan pegawai khidmat pelangan sebagai pengantara antara pengguna dan pembekal. Harga pasaran sekarang juga sudah tinggi. Actacy atau lebih dikenali sebagai E menjadi kegilaan remaja dan pengunjung dijual sekitar RM25-RM40 sebiji. Kebiasaannya dadah jenis ini mudah dibeli. Pengguna biasanya sudah biasa membuat tempahan hanya dengan satu panggilan atau sms. Kadang-kadang penjualannya didalangi juga oleh pekerja atau kakitangan pihak tempat hiburan yang dikenali sebagai boy. E biasanya dibeli secara pukal dalam jumlah yang tertentu. Kebiasaannya 3 biji RM100 dan bagi pelangan setia RM100 untuk 4 biji. Pelangan-pelangan yang telah biasa dengan E ini biasanya mengetahui kekuatan atau 'HIGH' nya. Logo-logo yang popular seperti 'happy' 'toyota', star, butterfly dan beberapa jenis lagi.

Dadah yang popular sejak dahulu lagi dan menjadi kebiasaan pelajar institusi pengajian tinggi awam dan swasta iaitu eramin 5, penggunanya akan merasai keasyikan, ketenangan dan sesetengahnya mengenali 5 sebagai vitamin untuk mempermudahkan pembelajaran. sebagai vitamin untuk study. 5 mudah dikenali melalui pembungkusan kedap udara berwarna merah. Dibahagian atas pil ini tercatit no 028. Apabila pengguna menggunakannya seorang yang menghadapi masalah memikirkan sesuatu hal seperti masalah kewangan, pekerjaan yang rumit atau masalah dalam perniagaan, akan merasai seperti 5 memberi jalan yang mudah dan bertindak berani menghadapi rintangan. harga dipasaran sekarang RM80-RM150 sepapan (10biji).

Wujud pula sejak 3 tahun lepas dadah jenis baru yang mudah digunakan lebih menjimatkan dan cukup terkenal bagi kaki-kaki disko iaitu Ketamin atau dikenali dengan nama popular K. K biasanya dijual dalam bentuk pakej iaitu harga dalam lingkungan RM100-RM180 sepekej seberat 10gm. mudah digunakan.. Biasanya hanya perlu digosok menjadi debu-debu halus sebelum disedut melalui hidung. Ada juga pengguna yang campur ke dalam minuman sepeti coke dan beer. Kalau anda ke tempat-tempat ini mungkin terpinga-pinga sekiranya ada juga pengunjung lain yang bertanyakan kepada anda K atau KFC.

Inilah hakikat kehidupan.. dadah jenis ini popular dan termampu dimiliki olh pengunjung2 yang terdiri dari anggota polis, kakitangan kerajaan, doktor, ahli peniagaan, pelajar-pelajar malahan suri rumahtangga. Anda juga jangan terkejut sekiraanya anda akan berjumpa dengan golongan-golongan elit ditempat-tempat ini yang sudah biasa menggunakan dadah jenis ini. Golongan-golongan kenamaan ini juga berpangkat, Dato', Datuk, Tan Sri dan anda juga jangan terkejut melihat golongan yang menempek atau yang suka menumpang seperti Dato' yang sengkek dan papa kedana. Jangan pula anda terkejut melihat 'Datin' yang kematian suami bercanda dengan golongan yang rendah seperti penganggur yang kelihatan mengikis harta 'datin' ini.

Apa-apa pun golongan-golongan ini ada yang pergi ketempat-tempat tersebut untuk berehat, berbincang mengenai perniagaan, menyanyi, berkaraoke. Tetapi AWAS jangan anda terpedaya dengan penipu yang mengaku dari golongan ahli politik yang amat rapat dengan Ketua Menteri, Menteri dan ahli kenamaan yang lain. Orang seperti ini hidup seperti parasit yang ingin menumpang dan mengikis wang anda dengan cara menipu. Malah ada yang datang ke sini mencari mangsa, berkawan bagaikan sahabat anda tetapi kerap mempergunakan anda untuk meminjam dan mencari sumber kewangan dengan mengaku sebagai ahli perniagaan yang berjaya menjalankan pelaburan anak sawit, pembinaan dan berbagai-bagai lagi.

Ditempat ini anda akan berjumpa 1001 jenis manusia dengan pelbagai ragam. Yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan. Awaslah pada parasit.

0 comments:

Pesanan Penulis

Blog ini hanyalah hasil dari pemikiran, pandangan dan pengalaman penulis. Penulisan tidak tertumpu kepada sesuatu aspek. Semoga dengan adanya coretan di sini akan menjadi panduan untuk kita bersama-sama menempuh ranjau dan duri dalam meneroka perjalanan masa. Anda boleh mengemukakan pendapat, pengalaman atau apa sahaja yang berkaitan dengan kehidupan. Perlu di ingat, setiap saat adalah peristiwa yang mencatatkan sejarah dalam perjalanan. Kitalah yang mencorakkan sejarah tersebut. Biar pun apa yang kita lalui adalah fantasi. Pemikiran yang illusi juga sebenarnya membawa kita ke arah realiti kehidupan.Salam Bersama : )

Pelawat

  © Blogger templates ProBlogger Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP